Friday, April 10, 2009

REFLEKSI 3

Untuk refleksi seterusnya, berikut adalah soalan-soalan yang perlu dibincangkan bersama. Soalan-soalan ini menuntut anda memikirkan pengalaman yang telah dilalui pada semester ini yang berkaitan dengan pembelajaran atas talian menggunakan Moodle (ADEC). Soalan-soalan ini adalah amat penting kerana ianya akan membantu anda sebagai seorang guru yang juga akan menggunakan pembelajaran atas talian dengan murid-murid anda suatu hari nanti.


1. Apakah ciri-ciri dan kemahiran yang ada pada anda membolehkan anda mengawal proses pembelajaran anda secara atas talian?

· Guru perlu mempunyai pengetahuan berkenaan ICT

· Perlu mahir dalam mengendalikan pembelajaran secara atas talian

· Memantau perkembangan pembelajaran pelajar melalui interaksi secara atas talian

· Menyediakan nota ringkas untuk kemudahan pelajar membuat rujukan

· Menyediakan tugasan kepada pelajar sama ada secara individu atau berkumpulan, dan pelajar bebas berinteraksi secara atas talian dengan guru dan juga rakan

· Aktif dalam menyumbang sebarang idea, saranan ataupun respon dalam proses pembelajaran secara atas talian


2. Apakah bahan atau sumber yang perlu disediakan oleh tutor/pensyarah supaya anda boleh mengawal proses pembelajaran anda atas talian?

  • Menyediakan link-link bersesuaian dengan topik yang dipelajari, sebagai panduan bagi memudahkan pelajar mendapatkan sumber rujukan yang betul. Melalui link-link yang disediakan pelajar dapat merujuk tentang kebenaran sesuatu fakta yang diterima, juga dapat menambahkan pengetahuan sampingan pelajar tentang topik yang dipelajarinya dalam kelas.
  • Menyediakan nota ringkas sebagai rujukan pelajar. Melalui cara ini, mereka dapat mengulangkaji pelajaran pada bila-bila masa dengan mudah.
  • Penyediaan latihan pengukuhan ataupun latih tubi di akhir sesuatu topik pengajaran berupaya meningkatkan pemahaman pelajar mengenai teori sesuatu subjek. Pencapaian pelajar dapat dipantau dengan lebih kerap. Melalui latih tubi pelajar dapat mengenal pasti kelemahan mereka dalam sesuatu topik pembelajaran.
  • Mewujudkan ruang untuk pelajar-pelajar berinteraksi, berbincang dan bertanya sama ada dengan rakan ataupun guru
  • Mengadakan ujian atau penilaian atas talian yang digunakan
  • Menyediakan video, gambar atau pelbagai media lain yang bersesuaian dengan topik yang dipelajari. Sebagai contoh, kaifiyat solat jenazah. Melalui persembahan video pelajar dapat melihat dengan lebih jelas bagaimana solat jenazah dilakukan, seterusnya dapat mengukuhkan lagi kefahaman pelajar
  • Menyediakan aktiviti sampingan dan santai seperti kuiz, silangkata dan sebagainya yang berkaitan dengan matapelajaran

3. Apakah perkara-perkara yang perlu dibuat oleh seorang guru untuk membantu murid meningkatkan kawalan proses pembelajarannya secara atas talian?

  • Menyediakan link yang bersesuaian dengan sesuatu matapelajaran untuk memudahkan pelajar membuat rujukan atau mencari fakta sampingan
  • Menyediakan nota ringkas sebagai rujukan pelajar
  • Menyediakan ruang untuk pelajar mengemukakan sebarang idea, pendapat dan pertanyaan berkenaan subjek yang dipelajari
  • Sentiasa memantau kegiatan pembelajaran pelajar, melalui interaksi secara atas talian

0 comments:

Post a Comment