Friday, April 10, 2009

REFLEKSI 4

Nampaknya kelas kita sudah hampir ke penghujungnya. Saya berharap agar anda sudah mendapat banyak manfaat dan ilmu serta kemahiran dalam masa 9 minggu ini. Anda akan menyerahkan tugasan projek anda tidak lama lagi. Saya ingin mengetahui pendapat anda tentang pengalaman menyiapkan tugasan projek tersebut. Soalan-soalannya adalah seperti berikut:

1. Apakah pendapat/persepsi anda apabila diberitahu bahawa anda dikehendaki untuk menyiapkan satu koswer yang menggabungkan semua elemen-elemen multimedia?

Apabila dikehendaki untuk menyiapkan satu koswer yang menggabungkan semua elemen-elemen multimedia, saya berasa susah hati disebabkan belum mahir menggunakan multimedia yang telah dipelajari sewaktu dalam kelas. Walaupun begitu, dengan adanya pengetahuan asas serba sedikit tentang multimedia, menambahkan sedikit keyakinan saya untuk menyiapkan koswer ini. Tambahan lagi dengan tunjuk ajar daripada pensyarah, dan bantuan rakan-rakan sekumpulan yang agak mahir dalam penggunaan multimedia, saya berpeluang menimba serba sedikit pengetahuan dalam menyiapkan tugasan yang dikehendaki.

Walaupun susah, tetapi perasaan teruja dalam melaksanakan tugasan tetap ada. Inilah masanya untuk mempraktikkan pengetahuan multimedia yang telah dipelajari sama ada secara formal ataupun tidak. Tugasan yang diberikan ini pada saya merupakan suatu peluang untuk merasai pengalaman menyiapkan satu koswer. Dengan adanya kerjasama dan sokongan daripada rakan sekumpulan, sedikit sebanyak dapat membantu melancarkan proses penyediaan koswer tersebut. Proses menyiapkan koswer, walaupun sukar untuk melakukannya tetapi menjadi pengalaman yang sangat berguna. Menyediakan satu koswer dengan gabungan pelbagai elemen multimedia menghasilkan suatu bahan pengajaran yang menarik. Di samping menghasilkan satu persembahan pengajaran yang menyeronokkan, akan dapat menarik perhatian pelajar dalam aktiviti pembelajaran mereka.


2. Pada pendapat anda adakah projek ini akan dapat membantu anda ketika anda menjalani praktikum nanti?

Projek ini pada saya merupakan pengalaman yang sangat-sangat membantu ketika menjalani praktikum nanti. Melalui projek ini, saya telah mempelajari serba sedikit bagaimana pelaksanaan aktiviti pengajaran dan pembelajaran dapat berjalan dengan menarik dan berkesan, dengan bahan bantu mengajar yang pelbagai, dan salah satu daripadanya sudah tentu dengan mengaplikasikan multimedia dalam pengajaran. Selain mewujudkan suasana pembelajaran yang berkesan, penggunaan multimedia dapat menjimatkan masa, mengurangkan bebanan guru, dan seterusnya melahirkan warga sekolah yang berpengetahuan dan berkemahiran seiring dengan peredaran zaman.

3. Untuk makluman anda ketika pembentangan projek nanti, rakan-rakan anda yang lain dikehendaki untuk membuat penilaian terhadap anda berasaskan bintang (memberikan jumlah bintang yang bersesuaian dengan produk yang dihasilkan dan pembentangan yang dilakukan)
Soalannya, sekiranya anda fasilitator/tutor kelas ini, adakah anda akan menukar kaedah penilaian tugasan ini?

Jika YA, jelaskan bagaimana dan mengapa? Jika TIDAK (dan ingin mengekalkan kaedah penilaian menggunakan sistem bintang), mengapa?

Pada pendapat saya, penilaian berasaskan jumlah bintang merupakan penilaian secara umum. Tetapi walaupun umum, kita masih boleh mengklasifikasikan pembentangan projek oleh sesebuah kumpulan adalah terbaik, sederhana, ataupun sebaliknya. Jika saya sebagai tutor kelas, saya tidak akan menukarkan kaedah penilaian tugasan ini. Pada saya penilaian berasaskan bintang adalah penilaian secara keseluruhan, ianya ringkas dan memudahkan pelajar membuat penilaian terhadap pembentangan projek setiap kumpulan.

0 comments:

Post a Comment